עולם האדריכלות בשנת 2020, מה מחכה לנו?

אדריכלית טלי זרחיה פרומוביץ

בינואר 2020 ישבתי עם לקוחות במשרד ושאלתי אותם על מה כדאי לכתוב לקראת השנה החדשה. הם העלו כותרת מעניינת למאמר וביקשו לדעת מה השינויים שתביא אלינו השנה האזרחית החדשה 2020. האמת, במשך חודשים ניסיתי לכתוב את המאמר כתבתי ומחקתי והאמת- לא הייתי שלמה לגמרי. והנה חודש מרץ הביא אלינו את הקורונה והיום אני יודעת שהכל כל-כך השתנה בעולם האדריכלות והעיצוב. אז חשבתי שהגיע סופסוף הזמן לכתוב על 2020 ומה היא מזמנת לנו בתחומי אדריכלות ועיצוב פנים.

פתאום מאמצע שומקום הגיעה לישראל כנראה בטיסה מחלת הקורונה, מדינה שלמה עצרה מלכת, האמת ולמזלי הרב, ענף הבנייה המשיך בפועלו כמעט כרגיל.
פרויקטים בביצוע התקדמו מאד אפילו יותר מהרגיל יתכן ומאחר והקבלנים היו ממוקדי מטרה לסיים עם מה שיש, או שנחסכו מהם פגישות מיותרות מעצם האיסור על מפגשים מיותרים.
עיריות ומועצות מקומיות אמנם פעלו במתכונת מצומצמת בתפוסה חלקית וללא קבלת קהל, אולם, ביעילות רבה אולי דווקא מאחר ויכלו להתמודד עם העבודה פנים מול פנים ללא הסחות דעת וגזלני זמן מותרים. מה גם וברגע שהשאירו את ה – ״חיוניים בלבד״ הם היו צריכים להוכיח את חיוניותם ואכם זה מה שקרה. אז קיבלתי כמה החלטות ועדה חיובית, קיבלתי היתרי בנייה ותיקי מידע תוקתקו באופן יעיל ומהיר ובנושא הזה אני רק יכולה לומר – תודה לך קורונה.

כולנו למדנו להזמין אונליין- נכון? גם בתחום העיצוב!

רכישות רבות בוצעו במהלך התקופה הזו באמצעות אתרי האינטרנט, שיחות וידאו עם ספקים, שליחויות עד הבית, איסוף עצמי מהרשתות. ככה בדיוק סגרתי לפרויקטים שלי: וילונות, בדים אקוסטיים, חיפויי קיר, תאורה, ריהוט, שטיחים, אקססוריז, דלתות, אלומיניום, נגרות ומסגרות. ככה בכלל בלי לצאת מהבית הדוגמאות הגיעו עד פתח הדלת, המוצרים עד בתי הלקוחות – די מדהים האמת- לא האמנתי שזה באמת יכול לעבוד ככה.
ועם יד על הלב- אחד הדברים הטובים שהקורונה ״כפתה״ עלינו הוא כמובן – כולנו פתאום גילינו שאם אפשר לחגוג את ליל הסדר יחד דרך ה – ״זום״ אז בטח אפשר לעשות בו גם פגישות תכנון, פגישות היכרות ופגישות יועצים. אז הללויה!! חסכנו של שעות בנסיעות ואולי ימים שלמים של פקקים. הקורונה הביאה גילוי חדש של יעילות ועכשיו באמת- את יכולה ללכת גברת. לכי ואל תחזרי אלינו.

עם כל הדברים הנפלאים (באמת) לא מעט נפגע גם בתחום שלנו כמו בכלכלה העולמית השלמה ומעבר ליכולת הכלכלית שנפגעה היו ספקים שקרסו, סחורה מחו״ל שלא הגיעה לארץ כלל או התעכבה מאד. במעמד זה אשתף אתכם שאחד המקרים הקשים באמת שקרו לי בתקופה זו, באחד הפרויקטים שלי, בחרתי אריחים וכלים סניטריים בייבוא אישי מאיטליה כל המוצרים והבחירות נעשו (כהרגלי בקודש) חודשים לפני הביצוע. והנה- בעודנו בשיא בנייתו של בית פרטי נפלה עלינו מכת הקורונה והבנו שהסחורה פשוט לא תגיע ועיכובים לא באים בחשבון. נאלצנו לבחור מחדש את כל המוצרים ממה שקיים במלאי בלי סיכונים מיותרים. זה היה מתיש ודרש ממני שעות שרטוט נוספות עם זאת הבחירות נשארו מאד מדויקות ואולי גם זו לטובה.

אז מה עכשיו?

אחרי שהיו לכם חודשיים שלמים בין ארבע קירות פתאום גיליתם את עצמכם והבנתם שאתם צריכים מקום טוב יותר לחיות בו. איך לקוחות שתכננתי עבורם כתבו לי ״אם כבר להיות בבידוד אז רק בבית שאת תכננת״ הרגשתי שעשיתי טוב, גילוי נאות, בתקופה זו עיצבתי גם עבור עצמי סופסוף /:
בכל פעם שמתרחש אירוע משמעותי בעולם ניתן למצוא השפעות בכל התחומים וגם באדריכלות. פתאום בימים אלה כל אחד חיפש פיסה של שמיים בבית שלו, שטח פתוח אישי. בו ניתן להרגיש בחוץ ולהישאר מוגן. אולי יש צורך בחוק חדש ״גינה לכל בית ומרפסת לכל דירה״. בכל מקרה אם ניסחו לנו תקנות בנייה למרחבים מוגנים מטילים אולי הגיע הזמן סופסוף לדאוג גם לנפש שזקוקה להרבה חמצן והרבה ירק וצמחייה. אני אישית, פנטזתי על גינת ירק משלי מלאה עשבי תיבול וירקות אורגניים טריים. ועל איזה שינויים בבית אתם פנטזתם? לא מאוחר להתקשר ולקבוע פגישת היכרות כזו עם מסיכה, כפפות ואלכוג’ל אצלי במשרד. לבדוק איך ניתן לענות על הצרכים שלכם לשדרג את הבית בו אתם גרים או לבנות בית חדש על המגרש שרכשתם. טלי זרחיה פרומוביץ אדריכלית הבית שלכם.

פוסטים אחרונים