8 שיקולים שחייבים לקחת בחשבון כשמתכננים מטבח

מאז שתפיסת חלל הבית השתנתה והמטבח הפך לחלל פתוח (ולא הוסתר בחדר נפרד כמו בימים עברו) . המטבח עבר לקדמת הבית ואנו משקיעים יותר ויותר בעיצובו. כך הפך המטבח לחלק אינטגרלי מהחלל המרכזי בבית שייעודו אפיה ובישול, אך הוא גם מהווה מוקד חשוב לבילוי משפחתי ואירוח. לפיכך יש לשלבו ולהתאימו לעיצוב הבית ולאורחות חייהם של דיירי הבית. במטבח תעבדו, תבשלו, תאפו, תאחסנו, תאכלו, תתכנסו, תארחו ותנקו. הוא אמנם צריך להראות טוב, אך גם לתפקד מצוין! אז איך משלבים בין הפונקציונאליות של המטבח ובין עיצוב נאה של החלל הכי מרכזי בבית?

ריכזתי עבורכם 8 המלצות חשובות לתכנון המטבח:

1. תכנון מטבח בדמותכם

כמו תווי הפנים הייחודיים שלכם שמבדלים אתכם מאנשים אחרים, גם המטבח שלכם הוא יצירה חד פעמית, והוא צריך להתאים לכם ולסגנון החיים שלכם. אם נבחן את אורחות חיינו נבין שהם אישיים ומשתנים מאדם לאדם.  הסטאטוס האישי של כל אחד מאתנו שונה. רווקים זקוקים לפונקציות שונות מזוגות נשואים, ודרישותיו של זוג ללא ילדים יהיו שונות ממשפחה עם ילדים קטנים, מזוג מבוגרים המאחרים את ילדיהם ונכדיהם בסופי שבוע, מאנשים שמגדלים בע”ח, או מאנשים בעלי מגבלה פיזית כלשהי וזקוקים למתקנים מיוחדים.  

תכנון המטבח צריך לקחת בחשבון את סגנון החיים שלכם, לא של השכנים, החברים או הקולגות שלכם. שאלו את עצמכם למה תרצו שהמטבח ישמש: האם אתם בשלנים חובבי גאדג’טים, או חיים מחימום ארוחות במיקרוגל?, האם תרצו מראה צעיר עם בר? האם המטבח ישמש גם כאזור שהייה? התשובות לשאלות אלה ינחו אתכם בתכנון המטבח ובעיצובו.

עיצוב מטבח בתל אביב

2. עקרון משולש הזהב

מטבח כולל 3 אזורים מרכזיים: אזור הבישול והאפייה, אזור האחסון ואזור הניקיון.  אם נתרגם זאת לאזורים פיזיים:
1. משטח עבודה, תנור וכיריים
2. מקרר וארונות האחסון
3. הכיור
אם נתכנן את המטבח בהתאם לאזורים אלה ונשמור על מרחק סביר בין 3 האלמנטים (עד-7 מטרים בין אלמנט אחד לשני) נוכל לחתור ליעילות, נוחות שימוש, תנועה איכותית במרחב ולחסכון אדיר בזמן. זכרו: מטרתנו היא לייצר מטבח שישרת אתכם ולא להיפך. את הכיריים יש למקם באזור מאוורר, ללא ארונות או מדפים נמוכים מעליהן. אם אתם מעוניינים להתקין קולט אדים, יש לתכנן את מיקומו מעל לאזור הכיריים.

3. אחסון יעיל

אחסון לא יוביל בהכרח לבעיית נגישות (טיפוס על כסא כדי לשלוף פריט מארון עליון, תנועה מיותרת ומעייפת בחלל כדי להכין ארוחה, התכופפות תכופה תסרבל את השהיה שלכם במטבח ותגרור כאבי גב), כך אלה הם תוצאה של תכנון לקוי. לכן מומלץ להימנע מפתרונות אחסון מסורבלים שמפריעים לכם לתפקד. אחסנו את הכלים בהם נעשה שימוש יומיומי בארונות שמתחת למשטח העבודה, והעדיפו מגירות הנשלפות כלפיכם: במצב זה המגירה תעבוד בשבילכם. אחסון הוא טוב ופרקטי, אולם, רצוי לא להגזים בכמות הארונות כדי למנוע מראה כללי עמוס ודחוס במטבח.

4. הכנה נכונה של מערכת החשמל

הכנת תשתיות החשמל במטבח תתבצע על-ידי האדריכל בייעוץ חשמלאי מוסמך. הכנה כזו תהיה קריטית לתפקוד המטבח ולא ניתנת לשינוי. לכן כדאי להשקיע בתכנון :

כמות שקעי שירות מעל משטח העבודה צריכה להיות תואמת לכמות המכשירים החשמליים.

יש להקפיד שלא להתקין יותר משני שקעים על נתיך אחד, דבר שיכול להוות בעיה בעתיד (למשל קצר חשמלי).

מרחק המינימום של שקע מהכיור הוא-60 ס”מ והוא חייב לתפקד כשקע מוגן ממים.

חובה להתקין שקע כוח עבור תנור הבישול ומומלץ להתקין שקעי כוח גם עבור המקרר ומדיח הכלים. אלה שקעים המחוברים ישירות ללוח החשמל.

גם אם אין בכוונתכם לרכוש כיריים חשמליים כרגע, אני ממליצה על הכנת תשתית חשמלית מתאימה כדי שאם במהלך השנים תשנו את דעתכם, הדבר לא ידרוש מכם הכנות נוספות.

כדאי להתקין שקעים מתחת לכיור עבור טוחן האשפה ומערכת טיהור המים.

5. משטח עבודה נקי ומסודר

על-מנת ליצור משטח עבודה נקי ומסודר לאורך זמן, יש לתכנן את מיקום המכשירים החשמליים בתוך הארונות, במקום נגיש ומוצנע. על מנת לצמצם “רעשים” עיצוביים.  קיימות כיום למשל מערכות לסינון מים המשולבות בכיור המטבח ומוצנעות בארון שמתחת לכיור. המערכות נראות כברז נוסף בכיור המטבח, אך מספקות מים בטמפרטורות שונות: החל ממים מסוננים בטמפרטורת החדר, מים קרים ועד מים רתוחים. התקנת מערכת מסוג זה משחררת את משטח העבודה ממתקנים כמו “תמי 4” או קומקום חשמלי.

6. אל תתפשרו על איכות הפרזול

לא די במטבח יפה ואסתטי, המטבח צריך גם לשמש אותנו ולהישמר לאורך זמן. אביזרי פרזול לארונות המטבח הם אכן קטנים, אולם, הם בדיוק אלה שעושים את ההבדל בין ארונות טובים ואיכותיים לבין ארונות שלא יעמדו במבחן הזמן. כמה הבדל? לשם המחשה, אנחנו פותחים את ארונות המטבח השימושיים כ-505 פעמים בממוצע בחודש וכ-6,050 פעמים בשנה!!!

פריטי הפרזול יכולים להיות יעילים להפליא במידה והם עשויים מחומרים איכותיים, ועל כן פרזול טוב כרוך בדרך כלל בעלות גבוהה יותר. לידיעתכם: פרזול מותאם לסגירה שקטה הוא בגדר חובה בכל מטבח. מומלץ לבחון חידושים בתחום הפרזול, רובם מציגים פתרונות אינטליגנטים לאחסון ונוחות.

7. בחירת תאורה נכונה

מאחר וחלל המטבח נועד לעבודה, חשוב להאיר את החלל בצורה נבונה. ראשית נתייחס לתאורה הטבעית, ניתן להיעזר בהצללות על מנת למנוע סנוור. התאורה המלאכותית תשלים את המלאכה, תחליף את התאורה הטבעית בשעות הלילה ובעונת החורף. מומלץ לשלב בין תאורה פונקציונאלית לתאורת אווירה. וודאו שמשטח העבודה מואר במידה מספקת ושהתאורה אינה מחממת.

8. בחירת החומרים בהתאם לסגנון חייכם

החל מחומרי הארונות, חומרי משטח העבודה ועד חיפוי הקירות והריצוף, בחרו את החומרים בהתאם לסגנון חייכם. כך למשל למשפחה עם ילדים קטנים, אמליץ על ציפויים שיהיו עמידים לשריטות וחבלות.

ניתן להתייעץ עם אדריכל לגבי ההבדלים בין החומרים השונים ולבחור יחד חומרים מתאימים. בנוגע לבחירת משטח עבודה, זכרו שכל עבודות המטבח אמורות להתבצע עליו. גם בתחום זה קיים מנעד חומרים רחב, החל באבן טבעית ועד משטחים מחומרים פולימריים כדוגמת קוריאן. מלבד מראה החומרים,  חשוב לשקול גם את איכותם ואת התאמתם לצרכים האישיים שלכם.– מה שיבטיח עמידות במבחן הזמן, בתחזוקה ובניקיון.

תכנון בהתאם להמלצות יסייע לכם ליהנות מהשילוב האולטימטיבי, מתעניינים בעיצוב מטבח? תמונות משגעות ומלאות השראה ממתינות לכם בפינטרסט שלי, ללוח ההשראה לחצו כאן.

לא הבנתם מונח כלשהו במאמר? אתם מוזמנים לחפשו במילון המונחים… ואם הוא עדיין לא שם כתבו לי ואוסיף אותו בהקדם